Ordet mode kommer från latinets “modus” som betyder ungefär fason, sätt eller rytm. Det kan alltså hänvisas till tidens rytm; det som är modernt. Mode som begrepp används framförallt inom modebranschen för att beskriva och jämföra olika stilar, trender och subkulturer. Andra begrepp som är vanliga i sammanhanget ideal, trender, modeflugor och hållbarhet.
Men mode används även som ett uttryck för konst, arkitektur, musik och kultur i stort, oftast då i syfte att lyfta fram det som är modernt. Modet är nämligen en avspegling av samtiden på så vis att dess historia säger mycket om olika samhällsklasser och tidsenliga stildrag. Mode är i detta avseende även en form av maktmedel.
Vi kan enkelt konstatera att mode är ett ämne som berör då det i mångt och mycket handlar om personlig stil. Modets historia är också mycket lång och väldigt spännande, vilket du kan läsa mer om under rubriken “En historisk tillbakablick”.
Mode är mer tillgängligt än någonsin
Numera tar sig modet, helt naturligt, ett annat uttryck än under tidigare århundraden och i viss mån decennier, främst tack vare den digitala utvecklingen. Trendspaningar och modereportage duggar tätt på internet och i diverse modebloggar och i princip kan vem som helst ta del av de senaste nyheterna från catwalken världen över.
Två av giganterna inom tidningsbranschen, som lyckats hålla sig kvar i toppen under många år, är de båda modemagasinen Vogue och ELLE. De finns över hela världen och bjuder på inspirerande artiklar, bilder och filmer från modeveckor, catwalks, mässor, modehus, hemma-hos-reportage och mycket mer.
ELLE
Tidningen ELLE gavs ut för första gången 1945, redan få med flärdfull innehåll som gjorde stor succé. Efter det har tidningen fortsatt ges ut varje vecka i Frankrike, men det dröjde ända till 1983 innan den första utländska utgåvan gavs ut. Först ut var den amerikanska utgåvan, tätt följd av den brittiska, spanska och italienska. 1988 lanserades ELLE Sverige.
Stora personligheter och modeikoner som Birgitte Bardot och Twiggy har bland annats lanserats med hjälp av reportage i tidningen.
Vogue
Vogue var från början ett modemagasin för den sociala eliten i New York. Bland läsarna fanns det rika folket som gick på de stora premiärerna och festerna hos andra lika rika människor. Vogue anlitade uteslutande framstående konstnärer och modeillustratörer för att framställa sina vita, överklassmodeller iklädda de senaste svindyra klädesplagget. Först under 60-talet kom Vogue Italia, och därefter spred sig magasinet till ett tjugotal länder världen över.
Såväl ELLE som Vogue har sedan många år hakat på trenden med gästbloggare, som självklart är nischade på mode. Modebloggare i allmänhet har ofta stora mängder följare och läsare, vilket även gäller för ELLE och Vogue, vars bloggare har ett enormt stort inflytande och får anses vara den nya tidens trendsättare.
Exempel på modebloggare på svenska ELLE är Linnea Henriksson, Emilia de Poret, Kakan Hermansson, Nina Campioni och Margaux Dietz.